när jag var liten lekte vi Ceausescu.

i rumänien 1989 sköts presidentparet Ceausescu ihjäl efter en kort rättegång. det var en stor nyhet på tv och jag kommer ihåg hur det visades bilder från deras palats. särskilt ifrån badrummet helt i guld och den på Ceausescus ner de blivit skjutna. jag gick i andra klass och var åtta år då, men hade ändå lyckats se det på tv. och det hade dom andra i min klass också. jag antar att det för oss var som en grym saga. vi var i alla fall fascinerade.

på rasterna lekte man några för sig i grupper på 2-5 barn ungefär. mamma, pappa, barn och hästar och sånt antar jag. men just då en period efter jullovet 1989-90 så lekte vi i större grupp än vanligt och vad lekte vi?

vi lekte Ceausescu.

det var en återkommande lek, likt mamma, pappa, barn. varje rast en period och med många ungar inblandade. vi lekte borta vid berget i ena änden av skolgården. en skreva var badrummet i guld och en skreva var stället dom sköts på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback