Stieg Larsson måste ha gillat kaffe.

alla läser ju tydligen Stieg Larsson böckerna nu. det gör även jag och tycker dom är väldigt bra trots att det är deckare. avsaknad av poliser, ovanliga karaktärer och det journalistiska gör dom läsvärda. sen är dom ju spännande som sjutton. det som jag lite har hakat upp mig på är dock en fras som återkommer alldeles för ofta. ungefär varje nytt kapitel och ibland känns det som varje stycke börjar med den. detta gäller främst Lisbeth och Mickael, huvudkaraktärerna, men även alla andra. dom sätter alltid på kaffebryggaren, alltså alltid! på morgonen är det väl inte så konstigt, men om dom vaknar mitt i natten så sätter dom också på den. det måste vara ett oändligt kaffedrickande, som i och för sig många svenskar sysslar med. det börjar bara kännas ganska tråkigt och inte så påhittigt att läsa samma mening om och om igen. med variationen att dom cirka varannan gång det nämns även brer smörgåsar. skörbjuggen tycks vara nära.

men Stieg Larsson var väl säkert själv en väldigt stor kaffedrickare och smörgåsätare. och anledningen till att jag hakar upp mig kan ju möjligtvis vara att jag inte dricker kaffe. H påpekar att det även kan vara för att jag älskar smörgåsar som jag tänker på det.

har någon annan tänkt på den här väldigt ofta förekommande detaljen?

Kommentarer
Postat av: Ninna

HAHA. Håller på och läser flickan som lekte med elden och har liksom du hakat upp mig enormt på detta med kaffebryggaren på var och varannan sida. Nu i slutet hade han dock modifierat meningen: "Han satte på kaffebryggaren" till "han körde på bryggaren" :-) Jag var tvungen att söka på google efter Stieg Larsson + kaffebryggaren och hittade dig så nu är vi iallafall minst två som hakat upp oss på detta. Ha de bra!

2007-11-03 @ 21:24:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback