The Bronx & Queens.

japp, nu har vi sett alla 5 stadsdelar i New York City. mest Brooklyn och Manhattan, men även Staten Island, The Bronx och Queens. jag hade ju stora tankar om att vi skulle gå av på alla 468 tunnelbanestationer som finns här. det har vi inte gjort och kommer heller inte att göra. men stora områden är bara bostäder, så det är inte mycket att se. vi har däremot gjort allt vi verkligen ville och åkt nästan överallt i staden.

att Bronx och Queens blev kvar till sist var nog för att de verkade minst spännande och även visade sig vara det. Bronx var även lite läskigt, delvis för att vi innan läst att vissa delar var bland USA:s fattigaste. man skulle tom se sig för på dagen.. precis som när vi var i Harlem så var vi dom enda vita på tunnelbanan och när vi gick omkring på gatorna. i Harlem bor många svarta som bekant, men i Queens bor mest latinamerikaner och asiater.

överhuvudtaget så är staden väldigt segregerad. det finns faktiskt likt dragna gränser mellan de olika områdena. på ett ställe är alla indier, på ett annat koreaner, på ett annat italienare, kineser, irländare, araber. listan kan göras lång över hur många nationaliteter och kulturer som lever i den här staden. det anmärkningsvärda är dock att dom lever i hyffsat stängda communities. väldigt många talar dålig till obefintlig engelska, vilket känns lite konstigt när man kommer som turist och kan språket bättre.

att jag är vit har jag liksom aldrig egentligen behövt fundera över, men här är det så uppenbart att jag är det. särskilt när jag går någonstans där ingen annan är det. att liksom känna sig annorlunda på ett så uppenbart sätt. att jag också är turist är det ingen fråga om eftersom vita aldrig tycks åka till varken Bronx, Queens eller Harlem.

det kan återigen nämnas att Brooklyn är den klart trevligaste stadsdelen och minst segregerade. att vi hamnade här var en perfekt och total lyckoträff. alla andra turister bor på hotellen på Manhattan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback