därför är det högt ljud i reklamen.

nu har jag sökt på det där smarta och välinformerade internetet. vad gjorde man liksom innan man hade det? man måste ju ha varit helt lost! jag kommer inte ihåg att jag var det, men det måste ju vi alla ha gått omkring och varit. vad jag kommer ihåg är att på den där gamla goda tiden så fick man fråga folk man kände och som man trodde kanske visste mer än en själv. eller så kollade man i nationalencyclopedien. eller så frågar man mamma, som vet det mesta. hon bodde i samma hus som biblioteket när hon var liten och läste alla böcker dom hade där. nuförtiden läser hon varje litet ord i DN varje dag (eller läser ikapp på helgerna det hon inte hinner i veckan, pga av den där jävla Försäkringskassan där hon jobbar). jag behöver kanske inte säga att min mamma är typ den smartaste, mest allmänbildade i hela världen.

men ja, tillbaka till informationssökande som nuförtiden går fort och smidigt på intenetet. den här gången ville jag veta varför det är så högt ljud i reklamen. jag har hört en förklaring till detta irriterande fenomen förut, men glömt bort vad den var. här kommer lite info för den som vill veta.

"e3henri, 2007-05-29 23:02:37:
Detta har diskuterats i media tidigare och faktum är att kanalerna faktiskt inte höjer ljudet utan det är mixningen på reklamen (från reklamtproducenten) som ger detta. Man höjer lägstanivån och minska dynamiken, alltså även låga (ljudmässigt sätt) höjs till nära max volym. T.ex. säg att volymen ligger mellan 0-100. En vanlig film har då kanske talet kring 20 och den värsta tänkbara explosion ligger på 90. Det mesta ljudet ligger alltså under 50. I en reklamfilm däremot så trycker de upp allt till mellan 80-100. Det kom en ny lag (eller om det var rekommendation) för någon månad sedan kring att man ska räkna medelvolymen istället för maxvolymen och då skulle reklamen tvingas sänka sina nivåer, men den kanske inte har slått igenom ännu
"

det är alltså reklamproducenter som lyckats med konststycket att irritera människor på ytterligare ett plan. bra gjort!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Känner mig djupt hedrad.
Tusen pussar (minst)/ mamma

2007-07-01 @ 11:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback