grisen Agneta och rymmarhönan.

när jag var hemma hos min mormor i måndags med en nybakad lussebullsleverans så berättade hon om när hon var liten. det gör hon varje gång man är där och det är väldigt roligt. den här gången berättade hon om några djur dom hade på gården. (hon säger att dom var typ backstugusittare, ett snäpp över statare) 

det ena var en tokig höna som tydligen inte var namngiven. den och endast den hönan brukade rymma med jämna mellanrum. hon kutade då direkt över gårdsplanen in genom dörren och nådde sitt mål: köket! där tyckte hon tydligen att hon hörde hemma, men det tyckte inte mormors mamma som trodde att hela familjen skulle få hönsloppor. mormor och dom andra femtielva syskonen tyckte dock att hönan kunde få hänga lite där i köket.

sen hade dom en trevlig gris som hette Agneta. trevlig var hon men rymde gjorde likt förbaskat hon med. inte kom hon tillbaka heller utan någon var tvungen att gå och leta rätt på henne. en dag hade hon lyckats ta sig enda ner till landsvägen. den dagen stod mormors mamma och stekte pannkakor. (även kallat pankeluttor av mormor) mormors bror fick ta med sig några pannkakor att locka hem Agneta med. det gick tydligen bra och den förgrymmade grisen kom hem igen.

även jag har ju råkat ut för rymmande djur, flera gånger i veckan faktiskt. det livar upp måste jag säga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback