jag hade sönder kon.

ko

ok att jag är med om smärre missöden varje dag här på gården. har nog kört in med någon del av traktorn i alla femtielva bygnaderna, ramlat omkring och slagit mig samt blivit täckt av bajs dom flesta dagar. men jag har hittills inte haft sönder någon ko. men igår hade jag det.

vi skulle klippa av svansarna på korna eftersom de blivit så långa och får bajs på sig hela tiden. sen svänger kossorna omkring med svansen och så blir det bajs på allt inne i lagårdarna. vi hade klippt av det överflödiga håret på svansarna på de flesta kor när det händer. jag står och klipper på en jättesnäll ko med långa horn, det går bra men när jag är klar ser jag lite blod. sen tittar jag närmare och då ser jag att jag har klippt av själva svanstippen och inte bara hår. sen börjar det spruta en liten tunn stråle blod från svansen. kon verkar som tur inte ha märkt något. vi sätter snabbt på en pappersnäsduk med en hårtofs som knipper om. det slutar blöda.

sen vill inte jag klippa svansen på några fler stackars kor. man får ju inte ha sönder varelser, bara saker! usch vad jag kände mig dum och jag har fortfarande inte vågat säga något till bonden. vi tittar till kon och doppar svansen i desinfektionsmedel två gånger om dagen. den verkar må prima.

Kommentarer
Postat av: gunnel

Älskade Charlotta,

Så underbart för mig att få inblick i hur du o hille har det, väldigt roligt att läsa din blogg. Men jag tror att ni bör fläta kosvansarna, lagom terapeutiskt arbete!
Vi har fått massor av snö i Örebro!
kram
gunnel

2007-04-09 @ 11:44:39
Postat av: lassi.

va roligt att du läser bloggen! och ja, det blir ju rätt mycket skrivit om vad vi pysslar med här på gården, eftersom det är svårt att komma härifrån. vart ska man åka liksom? :) men imorgon ska vi faktiskt åka till Kalmar. inte mycket till metropol, men väldigt trevlig omväxling. vi kan behöva lite stadsträning innan vi åker till New York dessutom.

hörde att ni fått snö, låter ruskigt. här kom det några få flingor framåt kvällen. skulle gärna fläta kosvansarna, vet inte vad korna tycker om att stå steilla så länge och bli friserade dock...

kram till dig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback