någonting är skumt i Liljeholmen.

i Liljeholmen, har jag hört det berättas, finns en hissbana. man kan komma till den genom tunnelbanan. den går upp till ett högt, högt berg. långt över allt land, nästan bland molnen tror jag, där ligger målet för hissbanan: Nybohov. hissbanan är 230 meter och fram till 1970 så kostade det 25 öre att åka. nu kostar det ingenting och man får dessutom ressällskap. det sitter nämligen alltid en vakt i hissen. jag inbillar mig att han har en söt vinröd uniform i plysch och en matchande hatt. att hissen är inredd med heltäckningsmatta och gramofonspelare. att man genom att kliva in i hissen förflyttar sig till en svunnen epok när alla var hyvens människor och ingen hade hört talas om ordleksprogram på eftermiddagstv. sen när man kliver ur hissen däruppe bland molnen och tackar vaktgubben för resan så är man plötsligt i värld 3.1 i Super Mario Bros från -84. men man har stjärnan hela tiden. tänk dig: hela tiden!

jävlar vilket bra avbrott från vardagen. jag antar att hissbanan inte är så här spännande i verkligheten. men nu vågar jag inte åka dit och titta av rädsla att bli alltför besviken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback